Jak zaprojektować garaż?

samochód z otwartą maską oraz narzędzia i przedmioty wewnątrz garażu

Garaż to samodzielny obiekt budowlany lub ewentualnie część innego obiektu. Jednocześnie pomieszczenie powinno być zamknięte z każdej strony ścianami z możliwymi otworami, a od góry dachem. Garaż służy przede wszystkim do przechowywania pojazdów mechanicznych. Dzięki temu mogą one cieszyć się dłuższą żywotnością, ale są też dodatkowo zabezpieczone przed kradzieżą. W rzeczywistości garaże często przejmują obecnie też inne funkcje. Mogą przy okazji służyć za mały warsztat, składzik albo spiżarnię. Przygotowując projekt garażu, trzeba zatem wziąć pod uwagę nie tylko jego wygląd, ale również funkcjonalność i zadania, do jakich obiekt ten ma być w przyszłości wykorzystywany.

Na początek warto określić, czy garaż będzie częścią nowo budowanego domu, czy obiektem samodzielnym, wolnostojącym, aby wziąć pod uwagę obowiązujące aspekty prawne. W tym drugim przypadku przy konstrukcjach o powierzchni większej niż 35 m2 wymagane będzie pozwolenie na budowę. W innym przypadku wystarczy zgłoszenie. Tu warto zaznaczyć, że powierzchnię należy liczyć po zewnętrznej ścianie. Chęć maksymalnego wykorzystania ustawowej przestrzeni determinuje wymiary budowli do 5×7 m. W przypadku jednego samochodu to aż nadto, ale wszystko zależy od planowanego zastosowania.wnętrze garażu z oponami, szafką i narzędziami

Inne wymogi prawne przy projektowaniu garażu

Nie brak też innych narzuconych prawem przepisów. Garaż musi zostać zlokalizowany minimum 3 m od granicy działki i 7 m od okien pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi. Prawo budowlane to jedno, ale jest też rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Projekt garażu musi więc respektować wysokość w świetle konstrukcji do minimum 2,2 m i do spodu przewodów oraz urządzeń instalacyjnych przynajmniej 2 m. Określono również wymiary wjazdu do budynku. Powinien on mieć minimum 2,3 m szerokości i 2 m wysokości.

Inna kwestia to zapewnienie elektrycznej instalacji oświetleniowej i właściwej wymiany powietrza. Szczegółowe przepisy określają także wymogi odnośnie instalacji przeciwpożarowej. Jeżeli garaż ma być częściowo lub całkowicie zagłębiony poniżej gruntu, konieczne jest stosowanie pochylni o szorstkiej nawierzchni. Jednocześnie samo nachylenie nie może być większe niż 25%, więc dobrze rozplanować również też długość dojazdu, która w niektórych przypadkach może wynieść nawet 10 m. Przy spadku konieczne jest również wykonanie krat spustowych odwodnienia, aby zapobiec napływowi deszczówki do samego garażu.

Przeznaczenie ma znaczenie

Przy projektowaniu garażu koniecznie trzeba wziąć pod uwagę, do czego konkretnie będzie on służył. I w oparciu o to zaplanować układ przestrzenny. Czy mają się tam zmieścić 2 samochody, czy może 1? Na każdy pojazd trzeba przeznaczyć minimum 2,5×5 m. Im jednak większa przestrzeń, tym wygodniej jest parkować. Należy również zaplanować miejsce na otwarcie drzwi, bagażnika i przejście dla dorosłej osoby. Strefa gospodarcza z narzędziami i miejscem na opony zimowe też może okazać się przydatna. Niektórzy w garażach mają także małą spiżarnię, przechowują tam drewno na opał, środki czystości, sprzęt ogrodniczy i narciarski… To wszystko warto uwzględnić już w momencie projektowania garażu.

Zasada jest prosta: lepiej mieć garaż odrobinę za duży niż odrobinę za mały. Gdy budynek już stoi, niezwykle trudno skorygować jego braki. Kiedy w garażu ma się znaleźć miniwarsztat, warto też uwzględnić miejsce na kanał skryty w posadzce. Ta nie może być śliska, za to musi bezwzględnie być odporna na pęknięcia i zabrudzenia. W tym celu warto też dobrać kolorystykę, która będzie pasowała do wnętrza garażu. Dotyczy to samej posadzki, ale również ścian. Kierunek spadku podłoża powinien być dostosowany do kratki ściekowej lub przebiegać w stronę bramy. Jednocześnie w projekcie garażu należy unikać wszelkich stopni i schodków.uchylona brama garażowa a za nią wnętrze garażu z wyposażeniem

Dobór materiału budowlanego

Z czego zostanie zbudowany garaż? To bardzo istotna kwestia. Ważne, aby przyszły garaż był solidny, ale znaczenie ma też estetyka. Dobrze, gdy budynek ten tworzy pewną całość z innymi nieruchomościami znajdującymi się na działce. Garaż blaszany to oczywiście rozwiązanie tanie, ale najmniej trwałe i niezbyt estetyczne. Wykorzystanie drewna jako budulca może i ma swój urok, lecz solidność takiej konstrukcji jest wątpliwa, zwłaszcza bez regularnej konserwacji. Cegła to trwały, estetyczny i drogi materiał, a czas budowy również znacząco się tu wydłuży.

Rozważając wszystkie wady i zalety każdej metody, trzeba też wziąć pod uwagę warunki klimatyczne panujące w danym regionie. A potem okaże się, że najlepszym rozwiązaniem i tak jest… garaż z płyt betonowych. Beton architektoniczny to trwały materiał. Ma dobrą izolację, a same prace budowlane przebiegają szybko. Ponadto garaż z płyt betonowych można dowolnie wykończyć i wpasować w otoczenie działki. Planując konstrukcję przyszłego pomieszczenia na samochody, warto też uwzględnić sam dach. W niektórych przypadkach lepiej sprawdzi się jednospadowy, w innych właściwszym wyborem będzie dwuspadowy.

Dopracowanie szczegółów projektowych

Co jeszcze warto wziąć pod uwagę na etapie projektu garażu? To elementy niekonieczne, ale poprawiające komfort użytkowania. Wśród nich jest ocieplenie budynku, montaż ogrzewania, ewentualne rozmieszczenie okienek czy dodatkowych drzwi. Bardzo ważnym elementem jest właściwy dobór bramy. Chodzi tu zarówno o sposób jej otwierania, montażu, brak awaryjności, jak i materiał wykonania – drewno lub blacha. Drzwi garażu powinny być dopasowane stylistycznie i kolorystycznie do budynku.

Istotne znaczenie ma też samo usytuowanie garażu na działce. Dojazd do niego powinien być utwardzony, dogodny, ale też wpisywać się w całe przyszłe zagospodarowanie przestrzeni. W przypadku garażu wolnostojącego odległość od domu nie powinna być zbyt duża. Kolejna kwestia to usytuowanie dosyć blisko bramy wjazdowej na posesję, ale jednocześnie warto zostawić przed nim trochę miejsca na okresową pielęgnację pojazdu i manewrowanie. Zakłada się, że odpowiednie jest ok. 7 m. Zbyt długi podjazd będzie kłopotliwy zwłaszcza w przypadku konieczności odśnieżania.

Ostatnie wpisy