Dom na zgłoszenie – co trzeba wiedzieć?

dom na zgłoszenie

Każdy z pewnością marzy o posiadaniu własnego domu, w którym będzie mógł spędzić resztę życia. Budowa takiego budynku wiąże się jednak z ogromnymi kosztami i bardzo dużym czasem oczekiwania. Okazję do ominięcia pewnych procedur stanowi tzw. dom na zgłoszenie. Czym on jest i jakie wymogi trzeba spełnić, by go postawić?

Dom na zgłoszenie – co to jest?

Dom na zgłoszenie stanowi prostszą procedurę prawną, ograniczającą do minimum załatwianie różnych formalności. Wiąże się on z budowlami rekreacji indywidualnej o powierzchni zabudowy maksymalnie 35 m2 i ma swoje źródło w art. 29.1.2a Prawa budowlanego. Według niego posiadanie specjalnego pozwolenia jest zbędne w przypadku właśnie takich budynków, jednak należy zwrócić uwagę, by stał tam tylko 1 taki obiekt na 500 m2 działki.

Różnica między domem na zgłoszenie a pozwoleniem na budowę

Do wszczęcia procedury domu na zgłoszenie potrzeba jedynie: wstępnego szkicu budynku, mapy do celów informacyjnych z wrysowaniem lokalizacji budynku oraz krótkiego wniosku, na końcu uiszczając niewielką opłatę. W przypadku pozwolenia na budowę wymagana jest zdecydowanie większa liczba dokumentów. Oba procesy różnią się także czasem realizacji, bowiem w pierwszej sytuacji czynności trwają 21 dni, a w drugiej aż 65, do czego należy doliczyć 2 tygodnie, aż wniosek się uprawomocni.

Budowa domu na zgłoszenie – krok po kroku

Budowa domu na zgłoszenie powinna się zacząć od złożenia formularza zgłoszeniowego w starostwie lub urzędzie miasta na prawach powiatu, a konkretnie w wydziale architektoniczno-budowlanym. W dokumencie musi znaleźć się określenie, zakres oraz metoda wykonywania prac, a także termin, w którym czynności miałyby się rozpocząć. Konieczne jest także dostarczenie oświadczenia o posiadanym prawie do zarządzania budynkiem w celach budowlanych. Niezbędne są również szkice bądź rysunki, które obrazują zamiary, a więc mapka terenu, zawierająca lokalizację obiektu, a także rzut oraz elewacje. Koniecznie trzeba pamiętać też o dowodzie uiszczenia opłaty skarbowej. Starosta lub prezydent miasta w ciągu 21 dni oceni zgłoszenie pod względem faktycznym oraz prawnym, po czym brak jego sprzeciwu będzie oznaczał „zielone światło” dla rozpoczęcia prac. Odpowiednie zaświadczenie może także sporządzić organ administracji architektoniczno-budowlanej.

Wymogi co do wysokości i odległości od granicy działki

Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. odnośnie standardów technicznych, jakie powinny spełniać budynki, wysokość pomieszczeń może wynosić 2,2 m. W przypadku zwykłej działki ze ścianami, zawierającymi drzwi i okna, odległość od granicy musi wynosić 4 m., a w sytuacji ich braku zaledwie 3 m.

dom na zgłoszenie

Wymagana konstrukcja

Warunki prawa budowlanego są takie same bez względu na to, czy wybierza się budynek murowany, dom modułowy, szkielet drewniany, stalowy czy domek holenderski na kółkach. W sytuacji postawienia kontenerów, budynków modułowych bądź holenderskich oraz pozostałych tego typu konstrukcji, jedyną korzyścią jest to, że możesz je przestawić, gdy dojdzie np. do dzierżawy gruntu.

Co w przypadku braku warunków zabudowy lub MPZP?

W polskich przepisach brakuje terminu „działki rekreacyjnej”. Warunki reguluje prawo, które obowiązuje na danym obszarze. Tego typu miejsc dotyczy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, będący tamtejszym dokumentem, różniąc się w zależności od gminy. W razie braku MPZP oraz WZ trzeba poprosić o warunki zabudowy w starostwie, wyjaśniając, jaki budynek zamierza się postawić. Urzędnicy z pewnością bardzo chętnie Ci w tym pomogą.

Jakie budynki można postawić, a które lepiej sobie darować?

Postawienie dużego domu całorocznego teoretycznie jest możliwe, jednak ludzie raczej wolą tego unikać. Przy takim budynku trzeba sporządzić cały projekt budowlany, dokładnie jak w przypadku pozwolenia. Procedura ma poza tym znacznie więcej wad niż zalet, gdyż czas oczekiwania na zgodę może trwać nawet 2 miesiące. Mogą ponadto nastąpić dodatkowe komplikacje, które wydłużają ten okres do pół roku.

Czy budowa domu jednorodzinnego na zgłoszenie z antresolą bądź piętrem jest możliwa?

Prawo budowlane wyraźnie stanowi, że taki domek ma być parterowy oraz wolnostojący, w związku z tym niemożliwe jest doklejenie 2 budowli ani dorobienie piętra. Zamiast tego mile widziana jest antresola bez wydzielania ścianami.

Domki na kółkach można stawiać jedynie na 6 miesięcy przez skomplikowane prawo budowlane. Można zapomnieć o postawieniu domku Tiny House oraz holenderskiego powyżej 35 m2, czego stanowczo zabraniają przepisy. Odpowiednie dokumenty posiadają z kolei przyczepy kempingowe, jednak muszą przejść obowiązkowe badania techniczne. Mimo to komisja może stwierdzić, że są budowlami tymczasowymi. Spory problem może także stanowić postawienie domu na przyczepie TIRa, co wiąże się z kosztami ubezpieczenia OC oraz okresowych przeglądów technicznych. Brak homologacji, badań oraz podatków wiąże się z karą w wysokości co najmniej 35000 zł.

Co jeszcze trzeba wiedzieć?

Ocieplenie zawiera się w powierzchni zabudowy, w związku z czym położenie go na budynku, który ma 35 m2 sprawi, że ominie się podstawowe wymogi. Grozi za to grzywna w wysokości nawet ponad 40000 zł.

Możliwe jest posiadanie kominka opalanego drewnem, wyposażonego w otwarte palenisko bądź zamknięty wkład kominkowy.

Aby postawić dom modułowy na zgłoszenie, trzeba jedynie zrobić fundament punktowy, ławowy bądź zimną płytę fundamentową. Konieczne jest podprowadzenie 3-fazowego kabla zasilającego oraz przyłącza zimnej wody i kanalizacji, a następnie oczekiwanie na montaż budynku.

Możliwości postawienia domu na zgłoszenie jest mnóstwo, jednak wiąże się z tym wiele ograniczeń. Można jednak dzięki temu stworzyć swój własny kąt, omijając przy tym niektóre z formalności czyhające potencjalnych inwestorów.

Ostatnie wpisy